Tuesday, December 15, 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU7 QUOTATION

 

M7 – QUOTATION

 

                       



ARDILLA BINTI MUHAMMAD ASRI                     NUR AQILAH HANIS BINTI RUTAZA

(199797)                                                                      (199826)


 

NO

ORIGINAL TEXT

MICROSOFT

EDITED

EVIDENCE

1

It makes me feel better when I just let things go.

Ia membuatkan saya berasa lebih baik apabila saya hanya membiarkan perkara pergi.

Melepaskan perkara lalu membuatkan saya berasa lebih tenang.

Melepaskan ia pergi menyebabkan saya lebih tenang.

 

Alim berhenti menangis. Alim duduk di ruang tamu sambil menonton televisyen bersama abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah.

(Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk: Hlm 22:12)

2

I work hard every day to achieve my goal but the more I work, the more goals that I want to achieve.

Saya bekerja keras setiap hari untuk mencapai matlamat saya tetapi semakin banyak saya bekerja, lebih banyak matlamat yang saya mahu mencapai

Saya bekerja keras untuk mencapai matlamat. Semakin saya berkerja keras, semakin bertambah matlamat untuk dicapai.

 

Saya berkerja keras untuk mencapai sesuatu matlamat. Semakin saya berusaha, semakin banyak matlamat yang ingin diperoleh.

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja seharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dan bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:9)

3

Nature makes me feel bless every day.

Alam membuatkan saya berasa rahmat setiap hari.

Setiap hari, alam semula jadi menyedarkan saya untuk rasa bersyukur.

 

Setiap hari, keindahan alam menyebabkan saya lebih bersyukur.

 

Setiap hari, keindahan alam semula jadi menyebabkan saya lebih bersyukur.

 

“Kenapa ayam dan itik tinggal di sana?,” tanya Alim keliru. Alim berjalan dengan nenek ke arah reban baharu. Alim berhenti menangis. Alim tersenyum melihat ayam dan itik. Alim tidak mengendahkan nenek dan datuk yang berdiri di sebelah Alim.

(Cerita Sosial 1 : Nenek dan Datuk: Hlm 22:9)


 

4

Missing a person will make you feel bless that you still have feelings towards others.

Hilang seseorang akan membuat anda berasa rahmat bahawa anda masih mempunyai perasaan terhadap orang lain

Merindui seseorang membuatkan kita sedar dan bersyukur bahawa kita masih mempunyai perasaan terhadap orang lain.

 

"Kami sayang dan rindu Alim," kata ahli keluarga yang lain serentak. Mereka semua ketawa.

(Cerita Sosial 3 : Keluarga saya: Hlm 26:1)

5

Feeling bless with what I have today.

Rasa diberkati dengan apa yang saya ada hari ini.

Rasa bersyukur dengan apa yang saya miliki sehingga hari ini.

 

Saya rasa bersyukur dengan apa yang saya miliki hari ini.

 

“Saya ada bapa. Saya ada ibu. Saya ada abang. Saya ada kakak. Saya ada adik perempuan,” ujar Alim sambil menunjuk ke arah setiap gambar di dinding. (Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:1)

6

I will always try my best to be a better person every day.

Saya akan sentiasa cuba yang terbaik untuk menjadi orang yang lebih baik setiap hari.

Setiap hari saya akan berusaha untuk menjadi orang yang lebih baik dari hari sebelumnya.

Alim belajar daripada Abang Imran dan Kak Madinah untuk menyapu sampah. Kak Madinah akan menunjukkan cara memegang penyapu. Abang Imran pula akan menolong Alim menunjukkan cara untuk menyapu sampah. Kadangkala, Alim gagal untuk menyiapkan kerja itu. Alim akan tinggalkan penyapu di tengah-tengah rumah. Ibu akan memanggil semula Alim dan memujuk Alim untuk menyiapkan kerja. Alim tersenyum.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:6)

7

To ask for forgiveness is like a big burden off your shoulder.

Untuk meminta pengampunan adalah seperti beban besar dari bahu anda.

Memohon keampunan daripada seseorang umpama mempunyai satu beban besar di bahu.

 

"Alim, mari ibu tolong!," seru ibu dari dapur. Ibu terus berjalan ke arah Alim. Alim resah dan berjalan ke hulu dan ke hilir. "Saya tak mahu buat, ibu," kata Alim sambil menggaru-garu kepalanya. Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya. Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu dan tersenyum.

(Cerita Sosial 3: keluarga Saya: Hlm 25:7)


 

8

I forgive you today, I forgive you tomorrow. I forgive you the days in between.

Saya memaafkan anda hari ini, saya memaafkan anda esok. Saya memaafkan anda hari-hari di antara.

Saya sentiasa memaafkan anda hari ini, esok dan hari-hari diantaranya.

Setiap hari, adik beradik Alim akan menolong membuat kerja rumah. Alim juga menolong ibu bapanya setiap hari. Alim akan mengutip mainan yang bertaburan di atas lantai. Aisyah selalu lupa untuk mengemas permainan setelah bermain. Alim pula akan sentiasa menyimpan semula permainan setelah bermain. Ibu dan bapa akan berterima kasih kepada Alim.

(Cerita Sosial 3: Keluarga Saya: Hlm 25:2)

9

Be truthful in everything that you do.

Jujur dalam segala yang anda lakukan.

Sentiasalah jujur dalam melakukan sesuatu perkara.

 

 

“Alim suka sulaiman. Sulaiman kawan Alim,” kata Alim lagi sambil melambai ke arah Mak cik Timan lalu masuk ke dalam rumah.

(Cerita Sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24:9)

10

Remind yourself every day that you are a good person.

Ingatkan diri anda setiap hari bahawa anda adalah orang yang baik.

Ingatkan diri anda bahawa anda adalah seorang yang baik hati.

 

Setiap hari memperingatkan diri anda bahawa anda adalah seorang yang baik.

Alim memberikan plastik tersebut kepada Sulaiman. Sulaiman tersenyum. Dia mengucapkan terima kasih kepada Alim. Alim terus berlari semula mendapatkan keluarga sambil tersenyum puas. Alim faham sifat berkongsi itu baik. Alim juga faham abang Imran, Madinah, Aisyah juga akan berkongsi barang atau makanan dengannya.

(Cerita sosial 2: Saya yang Istimewa: Hlm 24:2)

RUJUKAN

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2017). 200 Quotes For You For Us. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu

Normaliza Abd Rahim (2014). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.



 KEHADIRAN M7 : BUKTI PERBUALAN DENGAN PASANGAN  TENTANG TUGASAN

No comments:

Post a Comment