Friday, March 6, 2020

RUMUSAN KAJIAN TENTANG PENULISAN BLOG


GRAF 6.1 PENGAJIAN KESUSATERAAN
GRAF 6.2 : PEMBELAJARAN BAHASA

6.3 : GRAF PEMBELAJARAN TEKNOLOGI





Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), keputusan kajian terbahagi kepada tiga bahagian yang berkaitan dengan blog iaitu pengajian kesusateraasn, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia. Berdasarkan graf 6.1. keputusan dan perbincangan menunjukkan peratus blog dalam pengajian kesusasteraan. Graf ini menunjukkan 4 jenis penulisan iaitu puisi, cerpen , skrip drama dan pantun. Penulisan puisi menunjukkan peratus wanita lebih tinggi berbanding lelaki. Mereka menggunakan blog untuk menulis puisi dan sajak. Menulis dalam blog bukan sahaja dapat meningkatkan keyakinan tetapi juga dapat memotivasikan pelajar untuk menulis dalam bahasa sasaran. Untuk cerpen pendek menunjukkan peratus wanita adalah lebih tinggi berbanding lelaki. Cerpen pendek didapati mampu meningkatkan kemahiran menulis. Seterusnya, menulis skrip juga mempunyai peratusan tinggi bagi pihak perempuan. Mereka menyatakan menulis skrip dapat membantu mereka berimaginasi. Selain itu, menunjukkan bahawa responden wanita lebih ramai gemar menulis pantun. Mereka lebih selesa menulis pantun bagi meninggalkan pesanan untuk rakan-rakan. Seterusnya, penulisan blog telah dipilih sebagai alat pembelajaran bahasa. Graf 6.2 menunjukkan peratusan cara menggunakan blog dalam pembelajaran bahasa yang terdiri daripada penulisan surat, meluahkan perasaan dan pemikiran kritis. Graf ini menujukkan peratusan wanita adalah lebih tinggi berbanding lelaki kerana wanita suka menulis surat kepada teman istimewa dan kedua ibu bapa mereka. Menulis adalah cara meluahkan perasaan menujukkan peratus wanita lebih tinggi kerana kerana blog dianggap sebagai ruangan peribadi. Menulis teka-teki menujukkan peratusan wanita tinggi.Hal ini demikian kerana mereka suka menerima komen daripada orang ramai. Di dalam graf 6.3 menujukkan proses pembelajaran teknologi. Wanita dan lelaki suka memasukkan video di blog untuk dilihat oleh rakan-rakan. Responden wanita dan lelaki juga menujukkan peratus yang tinggi mengenai meletakkan audio di blog. Pelajar lelaki menyatakan mendengar lagu dapat membantu mereka menulis dengan aktif dan kreatif. Wanita lebih gemar memuat naik gambar berbanding lelaki. Gambar dalam blog membantu mereka meningkatkan motivasi dalam diri. Ketiga-tiga graf menunjukkan wanita lebih cenderung menulis pelbagai genre blog berbanding lelaki.

RUJUKAN
Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment