Menulis cerita secara individu telah memberi kesan besar kepada pelajar semasa proses penulisan. Cabaran seseorang individu ialah kurang keyakinan semasa menulis dan juga bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya telah membuat mereka keberatan untuk menulis.
(Normaliza Abd Rahim, 2014)
Pelajar lebih suka penglibatan terus dalam aktiviti agar mereka fokus pada proses pembelajaran bahasa. Adalah penting untuk mempunyai penglibatan terus dalam aktiviti bagi mengelak salah faham dalam pengajaran dan mengelakkan kebosanan semasa proses pembelajaran.
(Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim, 2017)
RUMUSAN :
Menurut
Normaliza Abd Rahim (2017) penulisan individu memberi kesan terhadap proses
penulisan pelajar. Mereka akan menghadapi cabaran seperti kurang keyakinan
semasa menulis dan bersikap negatif apabila orang lain membaca penulisannya.
Kurang keyakinan semasa menulis mungkin berpunca daripada kekurangan ilmu
bahasa atau tatabahasa. Mereka berasa risau atau tidak yakin apabila
menggunakan satu perkataan bimbang akan pengunaan yang salah. Sikap kurang
yakin menyebabkan mereka akan berfikiran negatif apabila orang lain membaca
hasil penulisan mereka. Pelajar boleh meningkatkan keyakinan menulis dengan
membaca buku-buku ilimiah supaya penggunaan tatabahasa semakin baik. Mereka juga boleh mendapatkan tunjuk
ajar pensyarah melalui komen-komen yang diberikan. Seterusnya, menurut Noraein
Mansor dan Normaliza Abd Rahim (2017) pelajar lebih suka penglibatan secara
terus dalam aktiviti kerana mereka lebih fokus pada proses pembelajaran. Penglibatan
secara terus dapat melahirkan pelajar yang aktif dan mempunyai keyakinan dalam
mengeluarkan pendapat dan berkomunikasi dengan rakan sekelas. Pembelajaran secara
terus dapat mengelak salah faham dalam pelajaran. Pelajar dapat berkomunikasi
secara terus dengan pensyarah sekiranya menghadapi masalah untuk memahami
sesuatu yang dipelajar. Pensyarah juga dapat memahami rentah pelajar semasa di
dalam kelas. Pembelajaran secara terus dapat mengelakkan kebosanan. Pelajar
akan berasa seronok mengikuti kelas kerana dapat melakukan aktivti bersama
rakan-rakan kelas. Tekanan yang dihadapi di luar kelas juga dapat dilupakan
sementara kerana lebih fokus kepada aktiviti yang dijalankan.
Noraein Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Ehh!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.
No comments:
Post a Comment